Netværk og konkurrence

Nu skal I netværke!

En af cheferne fra et større svensk venture capital investeringsfirma, indtog scenen og startede en tyve minutter lang tale om vigtigheden af at have et godt netværk, når man skal starte egen virksomhed. Beskeden var pakket ind i en fortælling fra hans unge dage, hvor han efter to år uden job, brugte sit netværk til at komme tilbage på karrieresporet. Vi befandt os i et auditorium i Riga til finalen i Peak Time Case Competition – en international konkurrence for handelsstuderende, og samlet var vi 80 studerende fra hele verden som ikke kendte hinanden på forhånd. Svenskeren afsluttede talen med at opfordre alle deltagerne, til at netværke så meget som muligt med hinanden i løbet af de næste par dage, for at skabe værdifulde personlige forbindelser.

Åh nej, tænkte jeg. Halvanden time forinden havde jeg overværet Muzzafar Khans gæsteforelæsning hvor han prædikede om iværksætteri og networking. Han sagde at ”Entrepreneurs must have networking in their DNA and you must monetarize on your human relationships to become succesful” –gad vide hvad en sociolog ville sige til sådan en statement.

Jeg bryder mig i det hele taget ikke om erhvervsfolk der får networking til at lyde som den primære ingrediens i opskriften på en værdifuld erhverskarriere. At have gode forbindelser i erhvervslivet er vigtigt, selvfølgelig er det det. Man er afhængig af så mange mennesker, og det er svært at klare sig hvis mane er en ”lonely rider”, men det er jo ikke noget nyt – vi har haft brug for hinanden siden vi var aber.

At det er kedeligt at lytte til en indholdsfattig tale om netværksdannelse er en ting. Værre er det hvis hele ideen om vigtigheden af netværk i erhvervslivet, er med til at skabe et misforstået omdømme om hvad business er. Fordommen om at videregående handelsuddannelser er overfladiske, forladt for dybdegående tænkning og ikke andet end netop blød netværksdannelse, forstærkes når man hører erhvervsfolk falde i svime over hvor vigtigt deres netværk er. Det er ikke tilfældigt at de ”rigtige” økonomer fra KU og ingeniørerne fra DTU nogle gange griner af CBS’ernes egenskaber – der mangler fagligt fokus.

Konkurrence

I et hold sammen med to venner fra Hong Kong og en fra North Carolina, var vi rejst fra Hong Kong til Riga for at deltage i finalen, og heldigvis handlede hele arrangementet ikke om at netværke. Der var spænding i auditoriet da vi lørdag morgen fik udleveret den case (opgavesæt), som de tyve deltagende hold skulle konkurrere om at løse bedst. Endelig blev opgaven offentliggjort, og de næste tre timer brugte vi på at udarbejde et strategioplæg for et fiktivt europæisk telekommunikationsfirma, der havde problemer med profitabiliteten og kundetilfredsheden. Den gennemsnitlige omsætning pr. kunde var lavere end konkurrenternes, og selskabet som var aktivt i fire forskelige lande, var ikke i stand til at realisere synergieffekter på tværs af lande grænserne.

Efter tre intense timer havde vi afleveret vores løsning som blandt andet indebar en repositionering på forbrugersiden, ved at tilpasse produkterne til segmentet for internationale kunder der rejser meget mellem de europæiske lande og derfor efterspørger stabil os sikker dækning til den samme pris hvad enten man står i Tyskland, Frankrig eller England.  Herefter havde vi to timer til at forberede os på at præsentere løsningen for en jury bestående af en engelsk direktør i en større britisk NGO, en lettisk konsulent og en fyr fra et baltisk private equity firma.

Forfulgt af dygtige asiatere

Selvom jeg var rejst 7000 kilometer fra Hong Kong til Riga, slap jeg ikke for at konkurrere mod asiatiske studerende. Blandt de tyve hold der havde kvalificeret sig til finalen, var der fire hold fra Asien og de sparkede alle røv til præsentationerne. Jeg havde et lille håb om at blive overrasket over nogle af de europæiske hold, men jeg måtte lidt skuffet erkende at selvom asiaterne var på udebane, var det dem der tiltrak opmærksomheden.

For det første var der en forskel i analytiske færdigheder, som kom til udtryk i mere avancerede og relevante udregninger, men de asiatiske hold var også mere selvsikre på præsentationssiden. Der var et konstant flow og løsningerne var intelligente og samtidig leveret på en ydmyg måde, i modsætning til flere af de andre hold, som præsenterede mindre holdbare løsninger præsenteret med lidt for stor selvsikkerhed. Selv til netværksarrangementerne var asiaterne mere aggressive. En singaporeansk studerende fra Wharton University sikrede sig adskillige visitkort ved at gå direkte i kødet på de forskellige gæsteforelæsere, heriblandt den svenske investeringschef.  

Vores hold måtte se sig slået fordi vores løsning var for meget ”ifølge bogen” og manglede kreative elementer. På trods af de asiaternes dominans var det et hjemmebanehold fra Letland der vandt, efterfulgt af et hold fra Hong Kong

One response to “Netværk og konkurrence

  1. det der med at networke – det skal ikke undervurderes. Jeg synes det er ret interessant at være i Shenzhen, hvor folk i mange tilfælde ikke er topuddannede og ikke nødvendigvis er analytisk helt i top – men alligevel laver de penge i massevis. Her er det i mange tilfælde netværkene der gør det. Jeg er dog enig i, at man nogle gange godt kan være træt af foredrag som snakker om det som om det er det eneste der betyder noget. Pointen er vel bare, at man kommer langt hvis man kan kombinere faglige kompetencer med sociale kompetencer og hvis man engang imellem investerer nogle timer i at holde venskaber med indflydelsesrige folk.

    Jeg synes man kan lære meget af folk i HK, men nogle gange synes jeg også det bliver lidt falskt – man føler altid at interessen for en person er stærkt correlated med hvilken stilling der står på business kortet – ja, vi kan lære noget business mæssigt, men et eller andet sted kan jeg også godt nogle gange lidt at man ikke er så stemplet i danmark som man er i hk. Jeg spekulerer tit over hvad det optimale er. De fleste hk akademikere jeg kender har stort set kun andre venner som også er akademikere – sådan er det ikke altid i danmark og det kan jeg egentlig ret godt lide.

    Bedre held til næste case competition – så må i bare vinde den

Comments are closed.