Danske vindere i Asien

Gensyn med Danmark

I går lagde DSV’s chef for Asien, Peter Minor vejen forbi universitetet i Hong Kong for at give os et indblik i, hvordan virksomheden opererer på det Asiatiske marked. I en hverdag hvor mine danske indtryk, er begrænset til de populære ”Kjeldsen Cookies”, jeg ser til salg i alle supermarkeder, var det helt rart at få dansk erhvervsliv ind på livet. Særligt når man hører historien om DSV der fra at være ti sammensluttende vognmænd som etablerede virksomheden i 1978, i dag er verdens femtestørste transportfirma.

Kulturmøder

Det kan være udfordrende at lede en asiatisk region, når de danske ejere sidder 8000 kilometer væk. Alle ved at Asien er DSV’s vækstlokomotiv, men når danskere forlanger opkøb i det kinesiske marked glemmer de ofte, hvor store omkostninger der er forbundet med at overtage en kinesisk virksomhed. Som Peter Minor sagde, ville medarbejderne i en kinesisk transportvirksomhed få et chok, hvis de pludselig skulle arbejde i et dansk arbejdsmiljø, hvor man hverken smører forretningspartneren med god cognac eller ryger cigaretter på kontoret.

Derudover udspringer mange ledelsesmæssige udfordringer fra kinesernes opfattelse af autoriteter. Hvor en dansk ansat ser det som sin pligt at udfordre chefens synspunkter, ville en typisk kineser ikke se det som en mulighed at forholde sig kritisk til øverstbefalende. At kinesere kan arbejde sig ind i hækken uden at bevare det kritiske overblik, er måske den største årsag til at kineserne ikke sætter sig på alle positionerne i vestlige virksomheder i Asien.

Stomiposer til Kina

At der også er kinesere på ledelsesposter i danske virksomheder i Asien, så vi et eksempel på i sidste uge, da vi overværede et foredrag af en af Coloplasts øverste chefer i Asien – en fuldblods Hong Kong kineser. Fascinerende var det som dansk handelsstuderende at opleve en asiat, der brænder så meget for at sælge danske stomiposer til Asiens voksende middelklasse. Selvom en stomipose ikke koster mange penge, er det i de fattigste asiatiske lande normalt at genbruge den flere gange. Danskere med stomipose skifter i gennemsnit posen tre gange dagligt, mens man i lande som Vietnam og Filipinerne ser eksempler på personer der kun skifter posen ugentligt. Og som den kinesiske Coloplast-leder sagde: ”Do you think this is because you Danes have a higher output? – I don’t think so”.  For en virksomhed som Coloplast ligger der en stor udfordring i at uddanne de asiatiske brugere.   

”Her gør vi tingene ordentligt”

Coloplast og DSV i Asien har det tilfælles, at de bruger mange resurser på at takle etiske dilemmaer. Hvordan skal man forholde sig til en forretningspartner der efter et succesfuldt møde, tilbyder dig fire damer, en flaske whisky og en stor cigar? Og hvad gør man hvis man har en lastbil der skal igennem tolden i et udviklingsland, og man kan spare penge ved at stikke toldarbejderen en seddel?

”Her gør vi tingene ordentligt”, sagde den asiatiske Coloplast chef og understregede at han forsøger at lade de danske CSR-værdier skinne igennem i Asien. CSR skal ikke være en filantropisk sidebeskæftigelse der polerer virksomhedens omdømme, og kaster et slør over de dårlige ting man ellers foretager sig. En god CSR strategi skal ikke være ekstern, men i stedet opfattes som et naturligt værdisæt hvorfra alle virksomhedens handlinger udspringer. Men kan det betale sig økonomisk at være duksen i klassen, hvis ens konkurrenter tager den nemme vej? På den korte bane, tvivlsomt. På den lange bane, ja! At danske virksomheder er på forkant med hensyn til etiske principper, giver en konkurrencemæssig fordel i samarbejdet med ens interessentgrupper, også i Asien.

One response to “Danske vindere i Asien

Comments are closed.